تفاوت بین کروم وانادیوم و کروم مولیبدن

تفاوت بین کروم وانادیوم و کروم مولیبدن

آشنایی با تفاوت های کروم وانادیوم و کروم مولیبدن؛ دو نوع رایج کروم که در صنایع به کار می روند! آیا می خواهید اطلاعاتی در این زمینه کسب کنید؟ به نظر شما انواع مختلف کروم با یکدیگر تفاوت دارند؟ فولادی وانادیوم چیست و چه کاربردی دارد؟ کروم مولیبدن چطور؟ کروم وانادیوم و کروم مولیبدن چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند؟

کروم نوعی ماده افزودنی مهم در ساخت فولاد زنگ نزن است که اکثر مردم انواع مختلف کروم را یکسان می دانند، در حالی که کروم ها انواع مختلفی دارند و هر کدام از آنها با یکدیگر متفاوت هستند. کروم وانادیوم و کروم ولیبدن دو نوع رایج کروم هستند که در صنایع مختلفی در ساخت انواع قطعات و محصولات مورد استفاده قرار می گیرند که شما باید با تفاوت های این دو کروم آشنا شوید. برای خرید این دو نوع کروم می توانید به مجموعه ذوب فلزات محسنی مراجعه کنید. در ادامه همراه ما باشید، چون ما می خواهیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد کروم وانادیوم و کروم مولیبدن برای شما ارائه کنیم و به بررسی تفاوت بین کروم وانادیوم و کروم مولیبدن بپردازیم.

کروم وانادیوم چیست؟

شاید این سوال برای شما نیز پیش آمده باشد که کروم وانادیوم چیست؟ ما می توانیم در پاسخ به این سوال بگوییم که کروم وانادیوم که با نماد Cr-V نیز شناخته می شود، یکی از انواع کروم است که می تواند در صنعت برای ساخت محصولات مختلف مورد استفاده قرار بگیرد. به طور کلی، کروم وانادیوم نوعی فولاد است که از ترکیب عناصری مانند آلیاژ کروم و وانادیوم تشکیل می شود و ویژگی های منحصر به فردی دارد. کروم وانادیوم می تواند دماهای بالایی را تحمل کند. به همین دلیل کروم وانادیوم برای ساخت ابزاارهای دستی مکانیک به کار برده می شود.

جالب است بدانید، کروم وانادیوم در برابر عوامل مختلفی مانند حرارت بالا، ضربه محکم، خمش و پیچش مقاومت بالایی دارد که این ویژگی ها کروم وانادیوم را منحصر به فرد کرده است. توجه داشته باشید که کروم وانادیوم در صنایع کاربردهای بیار گسترده ای دارد که این مسئله باعث می شود تا قیمت آن بالا باشد. مجموعه ذوب فلزات محسنی یکی از فروشگاه هایی است که کروم وانادیوم را با بهترین قیمت به مشتریان خود عرضه می کند. بنابراین، اگر قصد خرید کروم وانادیوم را دارید، به این فروشگاه مراجعه کنید.

کروم مولیبدن چیست؟

کروم مولیبدن(Cr-Mo) یکی دیگر از انواع فولاد است که از ترکیب عناصری مانند کروم، مولیبدن، آهن و آلیاژ کربن به وجود آمده است که ویژگی های مختلفی دارد. کروم مولیبدن خاصیت جوش پذیری و سختی بالایی دارد. به این ترتیب، شما می توانید کروم مولیبدن را در جوشکاری استفاده کنید. نکته قابل توجه این است که کروم مولیبدن به دلیل ترکیبات خاص، در برابر زنگ زندگی مقاوم است و به همین راحتی ها زنگ نمی خورد. وجود مولیبدن در ترکیب این نوع فولاد باعث شده است تا حرارت بالا را تحمل کند.

برای خرید مولیبدن کلیک کنید.

از آنجایی که کروم مولیبدن مقاومت بالایی در برابر دمای بالا دارد و می تواند در درجه های بالای 1300 فارنهایت یا 704 سانتی گراد شکل خودش را حفظ کند، در نیروگاه های برق، پالایشگاه ها و صنایع شیمیایی برای استفاده در مخازن تحت فشار و لوله کشی مورد استفاده قرار می گیرد. بهتر است بدانید، تقاضا برای خرید کروم مولیبدن زیاد است که این مسئله باعث شده تا کروم مولیبدن قیمت بالایی داشته باشد. علاوه بر این، از کروم مولیبدن برای ساخت ابزارهای ضربه ای استفاده می شود. به طور کلی می توان گفت مولیبدن عنصری است که استحکام فولاد را در برابر دمای بالا و ضربه شدید بالا می برد.

تفاوت های کروم وانادیوم و کروم مولیبدن

همانطور که گفته شد، کروم وانادیوم و کروم مولیبدن دو نوع رایج فولاد هستند که در صنایع کاربردهای مختلفی دارند که این مسئله باعث شده تا قیت هر دو نوع فولاد بالا باشد. بسیاری از افراد دو نوع کروم وانادیوم و کروم مولیبدن را یکسان می دانند، ولی این تصور اشتباه است و هر کدام از آنها با یکدیگر متفاوت هستند. در ادامه سعی می کنیم تا به بررسی تفاوت های کروم وانادیوم و کروم مولیبدن بپردازیم:

  • یکی از تفاوت بین کروم وانادیوم و کروم مولیبدن این است که کروم مولیبدن قابلیت تحمل ضربه بالایی دارد و برای ساخت ابزارهای ضربه ای مورد استفاده قرار می گیرد، ولی کروم وانادیوم(Cr-V) برای استفاده با ابزارهای دستی مناسب است.
  • یکی دیگر از تفاوت های کروم وانادیوم و کروم مولیبدن این است که کروم مولیبدن دارای دیواره ضخیمی است، در حالی که کروم وانادیوم دیواره نازکی دارد و برای فضاهای با دسترسی محدود مناسب است.
  • یکی دیگر از مهم ترین تفاوت بین کروم وانادیوم و کروم مولیبدن این است که کروم مولیبدن در اثر وارد شدن ضربه شدید ترک می خورد، ولی کروم وانادیوم در اثر وارد شدن ضربه شدید، شکسته می شود و ممکن است قطعات آن به هوا پرتاب شوند.
  • کروم مولیبدن می تواند به خوبی به سره ابزار چفت شود، در حالی که کروم وانادیوم به صورت آزادانه در سره ابزار حرکت می کند و چفت نمی شود. این مسئله باعث می شوم تا کروم وانادیوم بعد از گذشت مدتی، خورده شود و دیگر قابل استفاده نباشد.

جمع بندی و نتیجه:

ما خواستیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد کروم وانادیوم و کروم مولیبدن برای شما ارائه کنیم و به بررسی تفاوت بین کروم وانادیوم و کروم مولیبدن بپردازیم. همانطور که گفته شد، کروم انواع مختلفی دارد که در صنایع مورد استفاده قرار می گیرد. بسیاری از افراد فکر می کنند انواع کروم خواص مشابهی دارند، در حالی که کروم ها تفاوت های زیادی با یکدیگر دارند. برای مثال، کروم وانادیوم و کروم مولیبدن دو نوع کروم هستند که دارای خواص متفاوتی هستند و هر کدوم برای ساخت ابزارهای مختلفی مناسب هستند. برای خرید کروم وانادیوم و کروم مولیبدن با بهترین قیمت می توانید به مجموعه ذوب فلزات محسنی مراجعه کنید.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

تفاوت گرافیت چرب و خشک
آبکاری فلزات در خانه چگونه است؟