فرآورده های نسوز خاوران

شرکت ذوب فلزات محسنی از ابتدای ۱۳۴۱ با بهره گیری از تجربه و تخصص افراد ماهر و متعهد در زمینه تولید و توزیع مواد ریخته گری شروع به فعالیت کرده است و با توجه به حسن شهرت و تجربه موفق در بیش از ۶۰ سال فعالیت ، ازسال ۱۴۰۱ تصمیم به تولید انواع مواد نسوز صنایع ریخته گری ، فولاد ، سیمان ، نفت و گاز و… نموده است.
در این راستا با همکاری متخصصین صنعت و دانش پژوهان و فارغ التحصیلان رشته مواد ، سرامیک و متالوژی دانشگاههای معتبر کشور و ارتباط با دانشگاه ها ، فعالیت خود را در زمینه تولید انواع مواد نسوز ، مشاوره (در طراحی برآورد ، نصب و بهره برداری ) آغاز کرده است.
امید است که با استعانت از پروردگار متعال بتوانیم رضایت مندی مشتریان و صنایع متالوژی در این زمینه هم مانند مواد ریخته گری طبق سنوات گذشته کسب نمائیم.

اسکرول کنید…

صنایع مصرف کننده فرآورده های نسوز خاوران کدام است؟

1) صنایع فلزات آهنی (فولاد، چدن و فروآلیاژها) 7) نیروگاه­ها
2) فلزات غیرآهنی (آلومینیوم، مس، سرب،روی و…) 8) کوره­های زباله سوزی
3) سیمان، آهک و گچ 9) صنایع سرامیک، آجر و سفال
4) نفت، گاز و پتروشیمی 10) کوره­های بخار
5) صنعت شیشه 11) تولید مواد اولیه و محصولات شکل­دار دیرگداز
6) صنعت کاغذ و چوب 12) صنایع قند

فرآورده های نسوز به عنوان یکی از مصالح استراتژیک و مهم هستند که به لطف پیشرفت صنعت و تکنولوژی بوجود آمده اند. این مواد در برابر حرارت و دماهای بالا، مقاومت بالایی را دارند و در سخت ترین شرایط نیز هیچ تغییری از نظر فیزیکی یا شیمیایی در آن ها اتفاق نمی افتد. فرآورده های نسوز که به عنوان مواد دیرگداز نیز شناخته میشوند، در صنایعی مثل فولاد، شیشه سازی، پتروشیمی، سرامیک و… مورد استفاده قرار میگیرند.

تولید فرآورده های نسوز علاوه بر تکنولوژی بالا و دستگاه های پیشرفته، نیازمند دانش، تخصص و تجربه است. تیم متخصص و مهندسین مجموعه ذوب فلزات محسنی نیز بعد از تحقیقات بسیاری که در این زمینه انجام داده اند و با کمک گرفتن از دانش بومی، موفق به ساخت فرآورده های نسوز شده است.

فرآورده نسوز چیست؟

همانطور که از نام مواد نسوز یا دیر گداز میتوان متوجه شد، به موادی که در برابر حرارت و گرما مقاومت بالایی را دارند، فرآورده نسوز گفته میشود. مهمترین ویژگی این مواد عدم واکنش شیمیایی و یا تغییر فیزیکی در اثر حرارت است. همچنین این مواد در برابر مواد شیمیایی و تجزیه مقاومت بالایی را دارند. از نظر ساختاری مواد نسوز را میتوان شامل مواد غیر فلزی دانست که در درجه حرارت بالا، پایدار بوده و مقاومت بالایی را دارند.

از مواد نسوز در صنایع مختلفی مثل پتروشیمی، فولاد، سیمان، ساخت کوره های ذوب و… استفاده میکنند. این مواد از نظر کمی و کیفی طیف گسترده ای را در بر گرفته اند که از نظر فیزیکی و شیمیایی ویژگی های متفاوتی را دارند. به همین دلیل قبل از خرید فرآورده های نسوز باید ویژگی آن ها را بررسی کرده و با توجه به انتظارات خود گزینه مناسبی را پیدا کنید.

انواع مواد نسوز کدامند؟

مواد نسوز یا دیرگداز را میتوان بر اساس ویژگی هایی که دارند و مواد به کار رفته در آن ها به دسته های مختلفی تقسیم بندی کرد. این گروه ها عبارتند از:

1. مواد اسیدی

این دسته از مواد اولیه ای ساخته میشوند که دارای خاصیت اسیدی هستند. از مهمترین و مواد به کار رفته در این دسته از فرآورده های نسوز میتوانیم به مواد سیلیسی، مواد آلومین پایین و مواد آلومین بالا را معرفی کنیم.

2. مواد قلیایی یا بازی

این گروه از نظر خاصیت اسیدی، نقطه مقابل گروه اول قرار دارد. برای ساخت مواد قلیایی از موادی استفاده میکنند که خاصیت بازی دارند. مهمترین مواد اولیه برای ساخت فرآورده های نسوز با خاصیت قلیایی می توانیم به مواردی مثل منیزیت (Mg)، کرومیت (Cr2O7)، کانی اولیوین (2SiO4) و کانی دولومیت (CaMg) اشاره کنیم.

3. مواد نسوز ویژه

گروه دیگری که برای فرآورده های نسوز در نظر گرفته شده است، مواد نسوز ویژه هستند. این مواد با ترکیب گرافیت، زیرکون، بادلیت، سیلیکون و سیلیکون کاربید ساخته میشوند.

4. مواد عایق نسوز

آخرین دسته بندی که برای فرآورده های نسوز وجود دارد، موادی هستند که بیشتر به عنوان عایق کاربرد داشته و مقاومت بیشتری را در برابر حرارت دارند.

ویژگی فرآورده های نسوز چیست؟

مواد نسوز و فرآورده هایی که به عنوان دیرگداز شناخته می شوند، دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند. در ادامه قصد داریم تعدادی از مهمترین ویژگی های این فراورده ها را مورد بررسی قرار دهیم.

  •     فرآورده های نسوز در برابر حرارت مقاومت بالایی را دارند، به همین دلیل در کوره های تولیدی نیز در برابر حرارت مقاوم خواهند بود.
  •     این مواد در برابر شوک های حرارتی یا سرد و گرم شدن ناگهانی مقاوم بوده و آسیب نمی بینند.
  •     در برابر ضربه و سایش نیز مقاوم هستند.
  •     گرما و سرما میتواند باعث انقباض و انبساط این مواد شود، به همین دلیل تغییر ابعاد و حجم فرآورده های نسوز کاملا عادی است.
  •     مقاومت بالا در برابر خوردگی و زنگ زدن از دیگر ویژگی های فرآورده های نسوز است.
  •     عایق بودن در برابر حرارت، در این مواد به خوبی صورت میگیرد.
  •     فرآورده های نسوز در برابر مواد شیمیایی نیز مقاوم هستند و نسبت به آن ها واکنش نمیدهند.
  •     مواد نسوز در صورتی که در کوره های الکتریکی مورد استفاده قرار گیرند، نباید قابلیت رسانایی و انتقال الکتریسیته را داشته باشند.
  •     ویژگی مهم دیگری که در این مواد مورد توجه قرار میگیرد، مقاومت در برابر مایعات و گاز ها است. در واقع فرآورده های نسوز باید فاقد هر گونه منفذ باشند.

معرفی فرآورده های نسوز ما

با توجه به توضیحاتی که ارائه کردیم، قطعا اطلاعات کافی را در مورد چیستی فرآورده های نسوز بدست آورده اید. با توجه به اهمیت و کاربردهای گسترده ای که این مواد در صنایع و حوزه های مختلف دارند، محبوبیت آن ها روز به روز در حال افزایش است. به منظور تامین نیاز صنایع داخلی به فرآورده های نسوز، مجموعه ذوب فلزات محسنی تصمیم به تولید انواع فرآورده های نسوز گرفت.

این مجموعه با تکیه بر تجربه 60 ساله خود و به کمک مهندسین و تخصصان داخلی کشور موفق به تولید بهترین محصولات نسوز ایرانی شده است. متخصصین این مجموعه به منظور ارائه خدمات بهتر در این زمینه، تمامی مراحل طراحی، برآورده هزینه های نهایی، نصب و بهره برداری را هم برای مشتریان خود انجام میدهد. به این ترتیب حتی افرادی که هیچ دانش و یا تجربه ای را در زمینه فراورده های نسوز نداشته باشند، به سریع ترین و ارزان ترین شکل ممکن می توانند از آن استفاده کنند.

کلام پایانی

فرآورده های نسوز به عنوان یکی از جدیدترین فناوری ها و محصولاتی است که در صنایع به کار برده میشود. این ماده در برابر حرارت و دماهای بالا، مقاومت بسیار خوبی را دارد و از نظر فیزیکی و شیمیایی تغییر پیدا نمیکند. با توجه به موارد استفاده گسترده ای که میتوان از این مواد داشت، مجموعه ذوب فلزات محسنی با ساخت انواع فرآورده های نسوز به منظور تامین نیاز صنایع داخلی به این مواد، دست به کار شده است.

در حال حاضر این مجموعه با کمک مهندسان و متخصصان خود، فرآورده های نسوز را با بالاترین کیفیت جهانی به مشتریان خود ارائه میکند. فرآورده های نسوز خاوران با تکیه بر دانش بومی و مهارت متخصصان ایرانی طراحی شده است و پتانسیل رقابت با بهترین برندهای جهانی فرآورده های نسوز را دارد. در صورتی که قصد خرید فرآورده های نسوز را داشته باشید، تنها کافی است که از طریق راه های ارتباطی زیر با این مجموعه تماس حاصل کنید.

دفتر مرکزی : ۰۲۱۹۱۳۰۵۸۰۰

واتساپ: ۰۹۱۲۷۰۷۰۴۹۵