گرانبها ترین فلزات

گرانبها ترین فلزات دنیا کدام اند؟ + کاربرد انواع فلزات قیمتی

فلزات دسته ای از عناصر طبیعی هستند که گستردگی بسیار بالایی دارند. با وجود شباهت و تفاوت های عمده ای که بین انواع فلزات وجود دارد، برخی از آن ها بسیار گران بها و ارزشمندند، در حالی که قیمت برخی بسیار پایین است. در این مقاله قصد داریم گرانبها ترین فلزات در دنیا را معرفی کنیم و اطلاعاتی در مورد هر کدام ارائه دهیم.

گرانبها ترین فلزات جهان

احتمالا شما هم مثل بسیاری از افراد اینطور تصور کنید که طلا و نقره گران قیمت ترین فلزات جهان هستند؛ اما باید بگوییم که این یک تصور اشتباه است! در حال حاضر فلزاتی مثل رودیوم، ایریدیوم، پالادیوم و پلاتینیوم به عنوان تعدادی از گرانبها ترین فلزات در دنیا شناخته میشوند. به منظور آشنایی بیشتر با هر کدام از این فلزات ارزشمند، در ادامه توضیحاتی کوتاه در مورد هر کدام ارائه خواهیم کرد.

  • فلز رودیوم چیست؟

از فلز رودیوم به عنوان گران قیمت ترین فلز دنیا یاد میشود. در سال 1803 این فلز ارزشمند برای اولین بار در کنار سنگ معدن پلاتین و نیکل استخراج شد و از همان زمان به یکی از گرانبهاترین فلزات در دنیا تبدیل شده است. این فلز رنگی سفید متمایل به نقره ای داشته و در برابر خوردگی مقاومت بالایی را دارد. کاربرد اصلی این فلز، ساخت کاتالیزورهای مختلف برای مبدل های کاتالیستی خودروها است.

  • فلز ایریدیوم

یکی دیگر از گرانبها ترین فلزات در دنیا، ایریدیوم نام دارد که بسیار مقاوم بوده و چگالی بالایی دارد. یکی از منابع این فلز ارزشمند، شهاب سنگ ها و پوسته زمین می باشد. البته بیشترین ذخایر ایریدیوم بر روی زمین، در قاره آفریقا است. جالب است بدانید برای نامگذاری این فلز از یک الهه یونانی الهام گرفته اند. ساخت قطب نماها، ساعت و محصولاتی از این دست، از جمله کاربردهای اصلی این فلز می باشد.

  • فلز پالادیوم

پالادیوم یک فلز ارزشمند است که در بین گرانبها ترین فلزات در دنیا جای گرفته و کاربردهای گسترده ای در ساخت جواهرات، وسایل الکترونیکی، ساخت تجهیزات پزشکی و دندان پزشکی و حتی تصفیه هیدروژن دارد. از این ماده در مبدل های کاتالیزوری خودروها به منظور تبدیل گازهای سمی به موادی بی ضرر استفاده میشود.

  • فلز پلاتینیوم

اصلی ترین دلیل شهرت این فلز، واکنش پذیری کم و مقاومت بالای آن در برابر خوردگی می باشد. پلاتینیوم که به عنوان یکی از گرانبهاترین فلزات در دنیا است، بسیار درخشنده بوده و به همین دلیل در جواهرسازی کاربرد دارد. از سایر موارد استفاده از این فلز میتوان به دندان سازی، اسلحه سازی و هوانوردی اشاره کرد.

فرو آلیاژ چیست؟ | کلیک کنید.

جمع بندی

فلزات گرانبها بخشی از عناصر فلزی هستند که فراوانی کمتری را در طبیعت دارند و به همین دلیل در مقایسه با سایر عناصر فلزی، قیمت آن ها بیشتر است. برخلاف تصور عموم، طلا و نقره گرانبها ترین فلزات در دنیا نیستند و فلزاتی مثل رودیوم، ایریدیوم، پالادیوم و پلاتینیوم در مقایسه با طلا و نقره قیمت بالاتری را دارند.

سوالات متداول فلزات گران بها

فلز گران بها به آن دسته از عناصر فلزی میگویند که در مقایسه با سایر عناصر فلزی، به میزان کمتری در طبیعت یافت میشوند.

رودیوم، ایریدیوم، پالادیوم، پلاتینیوم، طلا و نقره از گرانبها ترین فلزات در دنیا می باشند.

مهمترین دلیل ارزشمندی این فلزات، کمیاب بودن آن ها، ویژگی های منحصر به فرد و واکنش پذیری پایین است.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مواد نسوز چیست و چه کاربردی در ذوب فلزات دارند؟ + انواع آن
معرفی انواع فلزات و کاربرد آنها ✅